b23a

b23a

b23a

b23a

فضای کار اشتراکی در تهران

یکی از بزرگترین چالش‌های حال و حاضر در دنیای کسب و کارهای مدرن، در اختیار داشتن فضای کار است و پدیده‌ای به نام دفتر کار مشترک، چند سالی است که راهکار ایده آل این چالش محسوب می شود. در چند دهه گذشته، جامعه بشری تغییراتی به اندازه تمام تغییراتی که از ابتدای پیدایش اجتماع بشر دیده بود را تجربه کرده است. در تمام سطوح زندگی اعم از اجتماعی، فرهنگی، تجارت، اقتصاد و... تحولات شگفت‌انگیزی به وقوع پیوسته و البته نمی توان انکار کرد که اغلب این تحولات، مثبت و در جهت رشد و ترقی بوده است.با ایجاد این تحولات، مشاغل نیز دچار دگرگونی شدند و ظهور رسته تازه‌ای از مشاغل مانند فریلنسری، دورکاری، استارتاپ‌ها و... باعث شد تعریف شغل نسبت به قرن گذشته به کلی تغییر کند.

ابعاد مثبت ماجرا زمانی به چالش کشیده می شود که ویژگی‌های ذاتی مشاغل نامبرده، با بسترها و زیرساخت‌های پیشین جامعه خود در تضاد باشند. چرا که پیش از این هر فرد برای استارت یک بیزنس جدید باید سرمایه نه چندان کمی برای ایجاد یک دفتر کار یا فضای کار در اختیار می داشت و حال، این موضوع به عنوان مثال با گروه‌های کوچک و بزرگ استارتاپی که بدون سرمایه و تنها با یک ایده سازنده آغاز به کار می کنند، در تضاد است. یک استارتاپ ممکن است از کوچک ترین حد ممکن شروع به کار کند و بدون سرمایه با پرورش ایده‌های جدید و خلاقیت و ابتکار، کسب و کار خود را رونق ببخشد. این اتفاقی است که برای اغلب استارتاپ‌ها می افتد.

یا زندگی در خانه‌های آپارتمانی کوچک و امکانات محدود، نمی تواند برای فریلنسرها و دورکاران، فضای لازم جهت انجام کار را بدهد؛ چرا که محدودیت‌ها و چالش‌های بسیاری گریبانگیر آن‌ها خواهد بود و این موضوع می تواند بازدهی کار را پایین آورده و خستگی افراد را به همراه داشته باشد.

در همین حین است که پدیده‌ای به نام فضای کار اشتراکی (Coworking) ظهور می کند و می تواند بسیاری از چالش‌ها را از میان بردارد. در این مقاله پیرامون دفتر کار مشترک و مزایای استفاده از آن صحبت می کنیم و همچنین، بهترین فضای کار اشتراکی در تهران را نیز به شما معرفی خواهیم نمود.

فضای کار اشتراکی، راهکاری تمام عیار برای حل یک مشکل جهانی

 

فضای کار اشتراکی چیست؟

فضای کار اشتراکی یا همان coworking به موسسه یا مجموعه‌ای گفته می شود که خدمات فضای کاری به افرادی که به آن نیاز دارند، ارائه می کند. یک موسسه فضای کار مشترک از چندین میز و صندلی مجزا و چندین فضای کار تفکیک شده از هم در یک سالن تشکیل می شود که بجز این، اتاق جلسه، اتاق کنفراس، اینترنت پر سرعت و اسباب پذیرایی ساده مانند چای، قهوه و... در خود دارد و افراد می توانند بسته به نیاز خود در این فضای مشترک، یک میز، یک اتاق و یا مواردی نظیر این را اجاره کنند و در آن به فعالیت بپردازند. این ساده ترین تعریف فضای کار اشتراکی است. البته چنین محیطی می تواند زمینه ساز ظهور خلاقیت‌ها و ایجاد مجمع‌های کوچک استارتاپی نیز باشد. چرا که با برگزاری رویدادها و اقداماتی در راستای افزایش تعامل بین افراد، سبب رشد و تکامل ایده‌ها در راستای عملی شدن نیز خواهد شد.

به طور کلی فضای کار اشتراکی، راهکاری برای مشکل اجاره یا خرید واحد تجاری است که برای اغلب گروه‌های 


استارتاپی بدون جذب سرمایه گذار میسر نبوده و با توجه به هزینه‌های سرسام آور اجاره ساختمان، هزینه‌ها و

 ریسک شکست طرح تجاری را افزایش می دهد. موسسات فضای کار اشتراکی معمولاً برای جذب مخاطبان هدف

 مختلف، خدمات متنوع و مختلفی را ارائه می دهند. با توجه به تنوع موجود در گستره کاری مخاطبان هدف، لازم است که

 این تنوع در بخش های مختلف و زمینه های مختلف وجود داشته باشد تا بتواند تمام نیازهای لازم را تامین نماید.

به عنوان مثال میز کاری می تواند به صورت میز کار اشتراکی یا میز کار اختصاصی رزرو شود که به آن‌ها میز کار و اتاق کار

 نیز گفته می شود. همینطور افراد می توانند بسته به نیاز خود، به صورت ماهانه، هفتگی، روزانه و یا حتی ساعتی خدمات

 مربوطه را رزرو کنند. در کشورهای دیگر جهان ارائه خدمات 24 ساعته برای مشاغل شیفت شب نیز فراهم است که التبه  هنوز این امکان در ایران فراهم نگردیده است.


همچنین امکان رزرو اتاق‌های جلسات، فضاهای مخصوص هم اندیشی، اتاق‌های کنفرانس و فضاهای مخصوص کارگاه‌های 

آموزشی نیز می تواند برای اشخاص فراهم باشد. برخی از ارائه دهندگان خدمات فضای کار اشتراکی، امکان رزرو میزهای

 با رایانه و بی رایانه را نیز دارند.


در نوع دیگر خدماتی که ارائه می شود، امکان هم‌اندیشی و همکاری گروه‌های مختلف استارتاپی فراهم می شود تا بتوانند در کنار یکدیگر و با هم‌افزایی فکری، به افق های جدیدتر دست یابند. همچنین خدمات پذیرایی روزانه نیز معمولاً جزو برنامه های شرکت های ارائه دهنده خدمات فضای کار اشتراکی هست.

کارگاه های آموزشی پیرامون موضوعات مشترک همکاران، از خدمات دیگر این شرکت ها است. همچنین رویدادهای کوچک تبادل و گفتمان، کنفرانس های آموزشی، برگزاری سمینار و وبینار و مواردی از این دست از کارهایی است که در نقاط مختلف جهان به طرفداران محیط کاری مشترک ارائه می شود.

 دفتر کاری مشترک می تواند برای طیف متنوعی از افراد مناسب باشد و هر قشر با توجه به نیازهای خود می تواند استفاده‌های مختلفی از آن ببرد. به عنوان مثال، علاوه بر فریلنسرها و دورکاران، این فضا می تواند برای شرکت‌های کوچک و بزرگ، دانشجویان، محققان و مفسران نیز کارایی‌های ویژه خود را داشته باشد. به طور مختصر می توان خدمات مراکز ارائه دهنده فضای کار اشتراکی را به این موارد تقسیم نمود:

                    ·میز کار اشتراکی و اختصاصی

                    ·اتاق کار اختصاصی

                    ·اینترنت پر سرعت نامحدود

                    ·اتاق مناسب کنفرانس و همایش های کوچک

                    ·پذیرایی روزانه رایگان چای و قهوه

                    ·کافی شاپ و فضای تغذیه

                    ·فضای مناسب برای برگزاری کارگاه آموزشی

                    ·برگزاری نشست های تخصصی جهت تعامل بیشتر گروه ها

خدمات متنوع فضای کار اشتراکی مناسب برای تمام مشاغل و افراد

 

در ادامه درباره اینکه چه گروهی از افراد می توانند چه استفاده ای از دفتر کاری مشترک ببرند، به تفصیل سخن خواهیم گفت، اما پیش از این بیایید نگاهی به تاریخچه و سپس مزایای این فضاها بیاندازیم.

 

تاریخچه فضای کار اشتراکی در جهان و ایران

به طور کلی هر آنچه جامعه به معنای حقیقی به آن نیاز پیدا کند، به شکلی در دنیا ظهور می کند. به بیان دیگر هر روز در گوشه و کنار جهان، ایده‌های بسیاری محقق می شوند که در میان آن‌ها تنها ابداعاتی در جهان همه‌گیر می شوند که نیاز حقیقی روز باشند. در دنیای کسب و کار نیز پس از ظهور ابر کمپانی‌ها و تغییر رویکردهای مدیریتی در جهت برون سپاری مشاغل و همچنین با روی کار آمدن فضای مجازی و افزایش فعالیت فریلنسرها، نیاز به وجود فضای کار کافی، اسباب افتتاح نخستین دفتر کاری مشترک را فراهم کرد.

در ماه آگوست سال 2005 میلادی، تاجر نوپایی به نام «برد نوبرگ» در شهر سانفرانسیسکوی آمریکا، نخستین موسسه ارائه دهنده خدمات فضای کاری را افتتاح کرد. این فضا متشکل از یک سالن بزرگ، چند میز و صندلی، اینترنت پر سرعت و یک اتاق برای جلسه و کنفرانس بود که هر یک از این امکانات به صورت ساعتی، روزانه، ماهانه و حتی سالانه اجاره می شد. خود نوبرگ در صحبت‌هایش گفته که با مشاهده افراد زیادی که در کنار و گوشه پارک‌ها و در کتابخانه‌ها مشغول کار هستند، ایده ایجاد چنین فضایی به ذهنش رسیده و البته این ایده بسیار هم مورد اقبال قرار گرفت. چرا که نوبرگ به خاطر ترافیک بیش از حد بیزنس خود به زودی مجبور به تاسیس چند شعبه تازه برای بیزنس نوپای خود شد و نیاز به فضای کاری، باعث ظهور شرکت‌های مشابه در گوشه و کنار آمریکا گردید. در حال حاضر شرکت‌های بزرگ آمریکا نیز بخشی از امور خود را در فضای کار اشتراکی انجام می دهند. شرکت‌هایی نظیر گوگل، مایکروسافت و... که ما آن‌ها را غول پیشگام تکنولوژی می دانیم و قطعاً چنین ابرشرکت‌هایی به دلیل محدودیت مالی از خدمات فضای اشتراکی استفاده نمی کنند؛ بلکه به مزایای استفاده از چنین محیط هایی پی برده اند.

تنها یک سال برای انفجار ایده‌ نوبرگ در آمریکا کافی بود؛ چرا که از سال 2006 تا هم اکنون، هر ساله رشد چشمگیری را در افتتاح مراکز مشابه شاهد هستیم. در حال حاضر در آمریکا بیش از 5000 شعبه مختلف از شرکت‌های متفاوت ارائه دهنده خدمات فضای کار اشتراکی فعال هستند و همگی با ارائه فضا و شرایطی بهتر، در حال رقابت با یکدیگرند و این رشد دیگر فقط مختص آمریکا نیست.

سیر صعودی توسعه فضای کار اشتراکی در آمریکا، اروپا و ایران

 

از سال 2007 ایده فضای کار مشترک به اروپا نیز کشیده شد و در شهرهایی مانند پاریس یا مارسی در کشور فرانسه شرکت‌هایی اقدام به افتتاح دفترهایی مشابه نمودند. این شرکت‌ها نخستین تجربه فضای کاری در اروپا بودند و البته در اروپا با سرعتی بیشتر از آمریکا این ایده شروع به رشد و توسعه نمود. هم اکنون بیشترین تعداد فضای کار اشتراکی در کشور انگلستان وجود دارد و به طور کلی تعداد شعب موجود از این کسب و کار در اروپا از آمریکا نیز بیشتر است.

در ایران نیز با گسترش کسب و کارهای مجازی و توجه دولت به این بخش از مشاغل، نیاز به ایجاد دفتر کاری مشترک عمیقاً احساس شد. به خصوص با رشد و توسعه استارتاپ‌های دانش-بنیان و فناوری محور که دیگر در پارک علم و فناری به اندازه همه آن‌ها فضای خالی وجود نداشت، ایده افتتاح شرکت‌های ارائه دهنده فضای کار اشتراکی در تهران نیز توسعه یافت و گروه‌ها و شرکت‌های مختلف مانند گروه پارادایس هاب در این زمینه شروع به فعالیت نمودند. البته نخستین مرکز فضای کار مشترک در ایران نه در تهران که در زنجان تاسیس شد و نام آن 404 بود. ولی در حال حاضر بزرگ ترین مجموعه در این رسته تیم قدرتمند پارادایس هاب است.

 

مزایای استفاده از فضای کار اشتراکی

دفتر کاری مشترک اتفاقی مثبت است و هیچکس نمی تواند این موضوع را انکار کند؛ اما مزایای استفاده از چنین فضاهایی از آنچه فکر می کنید، گسترده تر است. از آنجایی که افراد مختلف در مشاغل گوناگون می توانند از خدمات مختلفی در این فضا بهره مند شوند، بنابراین مزایای استفاده از فضای کار اشتراکی در تهران و شهرستان‌ها می تواند مزایای گوناگونی نیز برای هر شغل داشته باشد؛ اما با همه این‌ها مزایایی وجود دارند که می توانند برای برای همه افراد و همه شغل‌ها مصداق داشته باشند. این مزایا به شرح زیر بیان می شود:

                   ·کاهش هزینه‌های کسب و کار:

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، مهم‌ترین دلیل ایجاد چنین موسساتی زیادی هزینه تامین فضای کار و عدم سرمایه کافی در استارتاپ‌ها بوده است. به علاوه در بسیاری از مواقع افراد به چیزی بیشتر از یک اتاق کوچک برای یک یا چند جلسه کاری نیاز ندارند و منطقی نیست که برای همین نیازهای اندک، به فکر خرید یا اجاره ملک و تجهیز کردن آن باشند. از جهتی دیگر برخی شرکت‌ها برای گسترش بخش کوچکی از کار خود نیاز به فضایی بیشتر دارند؛ اما فضای مورد نیاز به اندازه یک ساختمان جدید نخواهد بود. چه بهتر آن‌که از چنین دفاتری برای بخش کوچک شرکت خود استفاده کنند. فریلنسرها و دورکاران نیز که کار در خانه برایشان آسان نیست، بجای نشستن در پارک‌ها و کافه‌ها می توانند با کمترین هزینه صاحب یک دفتر کار کوچک و در حد نیاز شوند.

                   ·طراحی بر اساس الگوهای رفتاری مشاغل مدرن:

دفتر کار اشتراکی ایده ای نو برای کسب و کارهای نوین است و طبیعتاً طراحی آن نیز چه از نظر روانشناسی معماری و چه از نظر نیازهای مشاغل، منطبق با روحیه و شرایط کسب و کارهای نوین انجام گرفته است. به همین دلیل است که فضای حاکم بر دفتر کار اشتراکی تا این حد پویا و مثبت است.

                   ·وجود فضایی به اندازه نیاز:

این مسئله‌ای است که بیش از هر چیز فریلنسرها با آن مواجه هستند. مشاغل فریلنسری مشاغلی است که به صورت پروژه‌ای با شرکت‌ها و یا نهادها وارد قراردادی موقت و محدود می شوند. فریلنسرها برای انجام کارهای خود الزاماً نیاز به دفتر کار ندارند، اما در بسیاری از مواقع مانند زمان عقد قرارداد یا گذاشتن جلسات، به چنین فضایی نیاز پیدا می کنند. خوبی فضای کار اشتراکی این است که برای نیاز داشتن به یک میز در یک محیط رسمی، نیاز نیست یک واحد تجاری کامل را اجاره کنید و نه بیشتر.

کار در فضای کار اشتراکی برای هر فردی می تواند مزایای ویژه‌ای داشته باشد.

 

                   ·بهینه سازی مصرف انرژی:

وقتی در یک مرکز فضای کاری مشترک چندین گروه و مشاغل مستقل با یکدیگر دارند کار می کنند، به نسبت زمانی که هر یک لازم بود در دفتری مستقل کار کنند، میزان انرژی کمتری مصرف خواهند نمود و این موضوع زمانی نمود می یابد که در ایران نیز مانند آمریکا هزاران شعبه از چنین شرکت‌هایی جای خود را به دفاتر کار مجزا بدهند.

                    ·راهی برای برون سپاری کارها:

همانطور که در ادامه نیز توضیح خواهیم داد، برخی شرکت‌ها به وسیله محیط‌های کار اشتراکی می توانند برخی از کارهای متفرقه خود را برون سپاری کنند و به این ترتیب هم در هزینه‌های خود صرفه جویی کنند و هم نیاز به فضای بزرگتر برای گسترش کسب و کار نداشته باشند. به عنوان مثال فرض کنید شرکتی می خواهد واحد فروش و پشتیبانی را گسترش دهد و فضای کافی برای این کار ندارد. در این حالت می تواند به سادگی اموری مانند ثبت، کارهای حسابداری و مواردی نظیر این را در فضای کار اشتراکی مستقر کرده و از فضای ایجاد شده برای گسترش واحدهای نامبرده استفاده نماید.

                   ·تمرکز بیشتر در کار:

کار در محیط های کار اشتراکی به مراتب از کار در پارک‌ها و کافه‌ها و حتی منزل، بهتر انجام می شود؛ چرا که در محیطی کاملاً کاری که هر کس به سختی و با تمرکز مشغول کار خویشتن است، عوامل برهم زننده تمرکز کمتر بوده و دقت و تمرکز بر روی کار بیشتر خواهد شد. بنابراین کار در چنین محیط‌هایی سبب افزایش بازدهی فردی نیز خواهد بود.

                   ·تعامل و برقراری ارتباط:

یکی از مزایای ویژه کار در دفتر کاری مشترک، تعامل با سایرین و ساختن ارتباطات موثر و مثبت است. با توجه به اینکه افراد فعال در چنین محیط‌هایی اغلب جوانان پویا و دارای اهداف مشترک هستند، در اینجا می توانند با به اشتراک گذاشتن اطلاعات، ایده‌ها و دستاوردهای خود، افرادی را برای تکمیل مسیر موفقیت یافته و با هم شروع به کار کنند. پیدا نمودن وجه تمایز در ایده‌ها و مکمل بودن مسیر برای بسیاری از افراد در دفتر کار اشتراکی اتفاق می افتد و تعامل در چنین محیط‌هایی غالباً مثبت خواهد بود.

                   ·آموزش و افزایش مهارت‌ها:

یکی دیگر از مزایای بودن در فضای کار اشتراکی در تهران و یا سایر شهرستان‌ها این است که می توانید در رویدادهای برنامه ریزی شده توسط مدیران مجموعه شرکت کنید و از اطلاعات، مهارت‌ها و دستاوردهای دیگران نیز بهره مند شوید. همچنین می توانید خودتان برنامه ریزی لازم را برای انجام چنین دوره‌هایی انجام داده و با به اشتراک گذاشتن مهارت‌های خود، افرادی را جذب مسیر خود نمایید.

افراد و تیم‌های بسیاری می توانند از تمامی مشاغل در فضای کار اشتراکی مستقر شوند.

 

چه کسانی می توانند از فضای کار اشتراکی استفاده کنند؟

حال که با دفتر کار اشتراکی و مزایای مهم و مشترک آن در میان همه افراد آشنا شدیم، وقت آن است که به جزئیات مهمی درباره این موضوع بپردازیم. اینکه چه افرادی می توانند چه استفاده هایی از این فضا ببرند و به عبارت بهتر، برای هر دسته از افراد مختلف، کار در محیط اشتراکی چه مزایای ویژه‌ای خواهد داشت.

                   ·استارتاپ‌ها:

شاید به جرات بتوان گفت که بیشترین گروهی که می توانند از فضای کار اشتراکی بهره ببرند، گروه‌های استارتاپی و کارآفرینان هستند. کسانی که با اندیشه‌هایی بزرگ و گام‌هایی کوچک پا به عرصه می گذارند و در طی مسیر، راه خود را هموار می سازند. جالب است بدانید که برخی از شرکت‌های معتبری که امروزه در تمام جهان مشهور هستند، در ابتدای راه از دفتر کاری مشترک استفاده می کردند. غول‌هایی مانند اینستاگرام (شبکه اجتماعی محبوب)، ofo (معتبرترین شرکت اجاره دوچرخه‌های اشتراکی شهری)، اسپاتیفای Spotify (نرم افزار یافت و پخش موسیقی)، اوبر Uber (بزرگترین کمپانی تاکسی اینترنتی در سراسر جهان) و ده‌ها غول دیگر که همگی در آغاز کار، از فضای اشتراکی بهره می بردند.

                   ·دورکاران:

دورکاران افرادی هستند که مشغول کار در یک یا چند شرکت اما از راه دور هستند. در واقع آن‌ها مانند سایر کارمندان شرکت وظایف و مسئولیت‌هایی به عهده دارند که باید در زمان مقرر آن‌ها را انجام دهند. این افراد ممکن است دارای یک دفتر مجزای شخصی باشند یا ممکن است کار خود را از خانه مدیریت کنند؛ در هر دو صورت، بهترین پیشنهاد برای این افراد استفاده از دفتر کار مشترک است. چرا که برای آن‌ها هزینه کمتر و بازدهی بالاتری را به همراه خواهد داشت.

                   ·فریلنسرها:

بسیاری از افراد، فریلنسری را با دورکاری یکی می دانند؛ در حالی که این دو با یکدیگر تفاوت دارند. در دنیای کار فریلنسری شما یا صاحب کسب و کار خود هستید، یا به صورت قبول پروژه‌ای با شرکت‌های دیگر فعالیت می کنید. بنابراین در هر دو صورت، مسئولیت‌های شما در چارچوب اختیارات شخصی شما است. اما با این همه اغلب فریلنسرها برای کار در منزل یا پارک یا کافه یا... مشکلات بسیاری دارند. به همین دلیل، استفاده از فضای کار اشتراکی می تواند محیطی ایده آل برای آن‌ها به شمار بیایید. همینطور از آنجایی که ارتباط، تعامل و رشد مهارت‌ها سه عامل مهم در موفقیت فریسلنسرها است، کار در محیط‌هایی مانند دفتر کاری مشترک، می تواند مزایای ویژه تری نیز برای فریلنسرها داشته باشد.

کار در خانه برای فریلنسرها و دورکاران می تواند چالش‌های بسیاری داشته باشد.

 

                   ·شرکت‌های جستاری:

شرکت‌های جستاری به شرکت‌ها یا گروه‌هایی گفته می شود که بخشی از مسئولیت‌های یک شرکت دیگر را به عهده می گیرند و در فضایی بیرون از همان شرکت (معمولاً دفتر کاری خود آن شرکت جستاری) به انجام مسئولیت می پردازند. از آنجایی که اغلب امکانات مورد نیاز این شرکت‌ها در دفاتر کاری مشترک وجود دارد و همچنین با توجه به گرانی بیش از حد املاک در این سال‌ها، شرکت‌های جستاری می توانند با عقد قرارداد با موسسات ارائه دهنده فضای کاری، در هزینه‌های خود صرفه جویی نمایند.

                   ·شرکت‌های کوچک در حال توسعه:

گروه دیگری که می توانند بهره بسیاری از فضای کار اشتراکی ببرند، شرکت‌های کوچک در حال توسعه هستند. از آن‌جایی که سرعت توسعه کسب و کارها در اغلب موارد به حدی نیست که به عنوان مثال ناگهان نیاز به فضای دو برابر پیدا کنند، بنابراین زمانی در این مسیر رشد، شرکت‌ها با کمبود شدید فضا مواجه می شوند و همچنان صرفه اقتصادی لازم برای نقل مکان به ساختمانی بزرگ تر وجود ندارد. در این حالت است که شرکت می تواند بخشی از پرسنل  کاری خود را که ضرورتی برای حضور در شرکت ندارند، در فضای کار اشتراکی مستقر کنند و بدین ترتیب، مشکل کمبود فضا با کمترین هزینه حل خواهد شد.

                   ·نویسندگان:

نویسندگان نیز افرادی هستند که می توانند از چنین فضاهایی بسیار بهره ببرند. کار نویسندگی، به تمرکز بسیار بالا نیاز دارد و کار در خانه یا پارک یا کافه یا... ممکن است برای نویسندگان بسیار دشوار باشد. آن‌ها به فضایی نیاز دارند که هم بسته و گرفته نباشد، هم ظاهری مطلوب داشته باشد و هم اجازه تمرکز بر روی کار داشته باشند. اینجا است که امتحان کردن فضای کار اشتراکی در تهران یا هر شهر دیگری برای یک نویسنده می تواند تجربه ای خوشایند باشد که برای همیشه جزو برنامه‌های شخصی اش گردد.

                   ·دانشجویان و محققان:

تیم‌های تحقیقاتی و دانشجویانی که به صورت فردی یا گروهی در حال کار بر روی یک پروژه هستند، یکی دیگر از گروه‌هایی هستند که می توانند بهره بسیاری از فضای کار اشتراکی ببرند. زمانی که تحقیق‌ها فقط در چارچوب مطالعه کتاب‌ها بود، بدون شک کتابخانه‌ها بهترین محیط برای کار محسوب می شد، اما لزوم سکوت مطلق در کتابخانه‌ها اجازه تعامل آزادانه و بحث و گفتگوی نامحدود را به تیم‌های تحقیقاتی نمی داد. حال اما اغلب نیازهای محققان در اینترنت یافت می شود و حتی کتاب‌های مورد نیاز نیز در نسخه الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین فضای کار اشتراکی می تواند فضایی ایده آل برای تحقیق و مطالعه و هم اندیشی و گفتمان و طوفان ذهنی و... باشد.

                    ·طراحان گرافیک:

طراحان گرافیک نیز مانند نویسندگان نیازمند محیطی دلپذیر و آرام هستند که بتوانند با تمرکز به کار خود بپردازند. از آنجایی که مشاغلی مانند طراحی یا نویسندگی جزو هنرهای جوششی محسوب می شوند، زیبایی و نظافت و دلپذیری محیط کار می تواند در افزایش بازدهی نقش مهمی داشته باشد. مخصوصاً طراحان و معماران معمولاً افراد بصری‌ای هستند که به محیط کار خود اهمیت ویژه‌ای می دهند. به همین خاطر است که محیط فضاهای اشتراکی مانند شعب پارادایس هاب می تواند بهترین گزینه برای کار کردن این دسته از هنرمندان باشد.

                   ·تیم‌های تبلیغاتی:

با آنکه اغلب تیم‌های تبلیغاتی خود دارای دفاتر مستقل هستند، اما می توانند بخش طراحی یا بخش ایده پردازی خود را با مستقر کردن در محیط‌های کار اشتراکی به شکل موثری گسترش دهند و همچنین می توانند از اتاق‌های مخصوص کنفرانس موجود در این شرکت‌ها برای ارائه کارهای خود و یا نشست‌های هم اندیشی خود استفاده نمایند.

                   ·شرکت‌های اجرایی و تشریفات:

شرکت‌های این چنینی شرکت‌هایی هستند که مسئولیت برگزاری رویدادهای مهم را به عهده می گیرند و در بسیاری از مواقع، به مکانی نیاز دارند که بتوانند در امنیت کافی، کنفرانس‌های مهمی در ابعادی کوچک و با افرادی مهم برگزار کنند. در چنین شرایطی بیش از هر چیز برای آن‌ها شیک بودن فضا، فراهم بودن امکان پذیرایی و آماده بودن بسترهای لازم مانند ویدیو پروژکتور و... مهم است و این‌ها همگی مواردی هستند که در مجموعه‌های حرفه‌ای ارائه دهنده فضای اشتراکی پوشش داده شده اند.

معیارهای مهم برای انتخاب یک مرکز فضای کار اشتراکی ایده آل

 

معیارهای مهم برای انتخاب یک مجموعه فضای کار اشتراکی ایده آل

حال که با خدمات و مزایای شرکت‌های ارائه دهنده فضای کار آشنا شدیم، بیایید ببینیم چطور می توانیم از میان گزینه‌های مختلف فضای کار اشتراکی در تهران یا شهرستان، بهترین مجموعه را انتخاب کنیم. معمولاً همیشه نخستین تجربه به یاد ماندنی ترین تجربه است و اگر نخستین تجربه حضور در این مکان تجربه موفقی نباشد، می تواند شما را برای همیشه از مزایای بی شمار کار در فضای اشتراکی محروم کند. بنابراین بهتر است معیارهای درستی را برای شناخت و سنجش یک مجموعه خوب فضای کار اشتراکی برگزینیم تا انتخاب ما نیز انتخاب درستی باشد. برخی از معیارهای مهم در این زمینه عبارتند از:

                   ·طراحی فضای خوب:

طراحی فضا و محیط یک دفتر کار اشتراکی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. معماران، هنرمندان و طراحان دکوراسیون داخلی می دانند که فضا چقدر می تواند بر روی بازدهی افراد و همچنین روحیه انجام کار تاثیر بگذارد. تصور کنید که برای خوردن پیتزا به فست فودی بروید که به شکل سفره خانه سنتی طراحی شده باشد! در این صورت ترجیح می دهید یک پرس جوجه کباب بجای پیتزا داشته باشید! مگر نه؟! خب، در رابطه با محیط کار نیز همین موضوع صادق است و طراحی فضای کار اشتراکی باید متناسب با افراد و مشاغلی باشد که در آن قرار است انجام شود. فضای کار مناسب برای استارتاپ ها و مشاغلی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم بدون شک باید فضایی دلباز با معماری مدرن و شیک باشد و همچنین تمهیداتی نیز برای فضای امنیت خاطر تیم‌ها (از نظر حریم خصوصی) اندیشیده شده باشد.

                   ·امکانات مناسب و استاندارد:

وجود امکانات کافی، مناسب و استاندارد از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان مثال اگر میز و صندلی استاندارد و راحتی در فضای کار اشتراکی وجود نداشته باشد، طبیعتاً می تواند موجبات آزار کاربران را فراهم کند. کار کردن بر روی یک صندلی ناراحت یا پشت یک میز غیر استاندارد، عواقب بدی برای سلامتی افراد دارد. بجز این، امکاناتی مانند میز کنفرانس، ویدیو پروژکتور با کیفیت، تجهیزات و ابزارهای مفید و کاربردی و همچنین اینترنت پر سرعت نیز باید فراهم باشد تا افراد و شرکت ها بتوانند هنگام برگزاری جلسات در چنین فضاهایی به درستی از آن‌ها استفاده نمایند.

                   ·امکان پذیرایی مناسب:

معمولاً پذیرایی اولیه و ساده بخشی از خدمات فضای کار اشتراکی است؛ اما اینکه بتوانید در صورت برگزاری جلسات یا کنفرانس های رسمی امکانات پذیرایی بیشتری نیز در اختیار داشته باشید، خود از اهمیت بالایی برخوردار است. وجود چیزی مثل یک کافی شاپ یا ترجیحاً کافی شاپ رایگان در فضای کار اشتراکی می تواند معیار مهمی برای انتخاب باشد.

                   ·برگزاری رویدادهای مفید:

یک مجموعه حرفه ای معمولاً برنامه‌های مدونی برای برگزاری رویدادهای مختلف دارد. این رویدادها می تواند دوره‌های آموزشی مختلف یا سمینارهای خاص دوره ای باشد. همچنین ممکن است این نشست ها برای پاسداشت روز خاص یا مناسبت خاصی برگزار شوند و سخنران‌هایی برگزیده سخنرانی‌هایی مفید انجام دهند.  هدف از برگزاری این رویدادها، افزایش تعامل بین کاربران، افزایش مهارت‌های لازم و گسترش ایده های مهم کسب و کارها است.

                   ·تنوع در خدمات:

شما باید بتوانید به شکل‌های مختلفی با یک مجموعه فضای اشتراکی وارد قرارداد شوید. این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که ممکن است فردی برای دو ساعت به یک میز نیاز داشته باشد و فردی برای یک روز کامل و فردی شاید هر هفته در روز و ساعت مشخصی نیاز به اتاق آتریوم داشته باشد و فردی دیگر بخواهد برای بخشی از کارکنان شرکتش، فضای بزرگی را اجاره کند. تنوع در خدمات به معنای راه آمدن همه جوره با کاربران است. همچنین اگر فضا کوچک و اتاق ها محدود باشد، برنامه ریزی برای استفاده تمام تیم ها دشوار خواهد شد.

طراحی مدرن و دلپذیر و فراهم نمودن محیط مناسب کار از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

                   ·رعایت پروتکل‌های بهداشتی:

در شرایط پاندمی ویروس کرونا هر نوع اشتراکی در ذات خود خطرناک است؛ فضای کار اشتراکی در چنین شرایطی باید بتواند از عهده رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی بر بیاید و نخست آن‌که فضایی بزرگ با فواصل زیاد میزها در اختیار داشته باشد و دوم اینکه از نظر نظافت، ضد عفونی کردن و اجرای سفت و سخت قوانین بهداشت، مصمم و پویا باشد. در فضای پویا و پر انرژی کسب و کارهای استارتاپی و مشابه آن، با شرایط آلودگی و بیماری که گریبان بشریت را گرفته، حفظ سلامتی افراد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

                   ·مدیریت صحیح و قانون‌مند:

مدیریت، نقش بسزایی در بازدهی یک فضای کار اشتراکی دارد. این مدیریت در تمامی سطوح این کار خود را نمایان خواهد کرد. چه در اجرای قوانین حاکم بر محیط های کار اشتراکی و چه در نحوه سالن داری و مدیریت فضای کار در میان گروه ها. از آنجایی که گروه های جوان و پویای سرزمین ما از چنین فضاهایی استفاده می کنند، مدیریت و کنترل انرژی آن‌ها و رعایت نظم و انضباط از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود. این موضوع می تواند به میزان تمرکز و بازدهی تیم‌های مستقر در این مراکز کمک کند و در غیر این صورت با وجود بی نظمی حاکم در محیط کاری بدون شک بسیاری از افراد، ترجیح می دهند که دست از این ایده بشویند.

                   ·شعب مختلف در سراسر تهران و ایران:

اگر بنا باشد که هر روز برای استفاده از فضای کار اشتراکی از خانه بیرون بیاییم، یکی از مسائل حائز اهمیت بدون شک مسافت بین خانه و مجموعه خواهد بود. این چالش تنها با وجود تعداد شعب بالا برای فضای کار اشتراکی در تهران قابل حل خواهد بود. بنابراین سعی کنید با مجموعه هایی بیشتر در ارتباط باشید که در نقاط مختلف شعبه کاری دارند و برای رفتن به آنجا دچار مشکل نخواهید شد. بهتر است پیش از هر چیز نزدیک ترین فضای کار اشتراکی پیرامون خود را بشناسید. اما پس از آن در جستجوی موسساتی باشید که با کامل ترین امکانات و بهترین کیفیت در نزدیک ترین فاصله از شما قرار دارند.

                   ·قیمت مناسب:

یکی دیگر از معیارهای انتخاب یک مجموعه ایده آل بدون شک صرفه اقتصادی استفاده از خدمات آن است. البته قیمت پایین بدون وجود کیفیت هیچ اهمیتی نخواهد داشت و معیارهای بالا بدون شک مهم تر از این معیار پایانی است. اما با این حال بهتر است مجموعه ای را برگزینید که در عین کیفیت خدمات و فضای مناسب، قیمت مناسبی هم برای ارائه خدمات خود در نظر گرفته باشد. از آنجایی که کار در مراکز فضای کار اشتراکی مثل یک محیط دائمی شغلی است، باید هزینه استفاده از آن نیز در حدی باشد که تیم‌های فعال مخصوصاً در شروع کار خود بتوانند از پس هزینه آن بر بیایند.

 

بهترین و بزرگ ترین مرکز فضای کار اشتراکی در ایران

مرکز نوآوری پارادایس هاب در حال حاض بزرگ ترین و معتبر ترین مجموعه فضای کار اشتراکی در تهران و ایران است که با هدف ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت توسعه کسب و کارهای نوپا و نوظهور شروع به فعالیت کرده و حالا در 8 نقطه از تهران، شعبه دارد. چشم انداز این مجموعه تاسیس شعبه در تمامی استان‌های کشور و همینطور کشورهای همسایه ایران تا پایان سال 1402 است. شعبه‌های فعال پارادایس هاب برای فضای کار اشتراکی در تهران عبارتند از:

                    ·شعبه باغ بهشت (واقع در آجودانیه)

                    ·شعبه باغ کتاب (واقع در ونک)

                    ·شعبه باغ دانش (واقع در چهار راه ولی عصر)

                    ·شعبه دانشگاه علوم تحقیقات (واقع در پونک)

                    ·شعبه سعادت آباد (واقع در سعادت آباد)

                    ·شعبه سبک زندگی (واقع در خیابان انقلاب)

                    ·شعبه بانک انصار (شعبه همکار)

                    ·شعبه باشگاه نوآوری نیترو (شعبه همکار)

همچنین این مجموعه بزرگ، شعبه ای نیز در مرکز نو آوری قزوین بنا کرده و شعبات دیگری در استان‌های دیگر کشور در دست احداث دارد. خدماتی که در این شعب به افراد ارائه می شود نیز عبارت است از: صندلی و اتاق‌های اختصاصی و اشتراکی جهت استقرار افراد و تیم ها و شبکه سازی بین نخبگان، فضای برگزاری کارگاه آموزشی، اتاق‌های مخصوص جلسه و کنفراس و اینترنت نامحدود پر سرعت.

مجموعه پارادایس هاب بزرگ ترین و بهترین مرکز فضای کار اشتراکی در ایران

 

مجموعه پارادایس هاب زیرساخت‌های لازم را برای فعالیت فریلنسرها و تیم‌های استارتاپی در کشور فراهم می کند که بتوانند در بستری سالم و استاندارد، اقدام به رشد و توسعه فعالیت خود کنند. شما می توانید در این مجموعه بزرگ برای خود صندلی یا اتاق اختصاصی یا اشتراکی داشته باشید و با کمترین هزینه و بیشترین مزایا صاحب دفتر کار شوید. هم اکنون بیش از 500 فریلنسر و تیم استارتاپی مشغول فعالیت در شعب مختلف پارادایس هاب هستند و بدون شک این عدد به شکل قابل توجهی در چند سال آینده رشد خواهد داشت.

عصر حاضر، عصر تحولات اجتماعی و اقتصادی است و اگر نتوانیم از بیرون به سیر این تحولات نگاه کنیم، بدون شک برای ما شگفت انگیز و دور از دسترس خواهد بود. اما اگر بتوانیم خود را با این تحولات همراه کنیم، آینده در دستان ما است. پدیده فضای کار اشتراکی پدیده ای نوظهور اما سرشار از پتانسیل بهره‌مندی است و برای کسانی که با ایده‌های بزرگ و دستان خالی و بدون حمایت در جستجوی رویای خود هستند، می تواند زیرساخت‌های لازم را جهت رشد و توسعه رویاها فراهم کند. حالا دیگر برای بسیاری از جوانان پویا که غم سرمایه لازم را داشتند، بستری فراهم شده که بتوانند به کمک آن گام اول خود را مستحکم بردارند و سپس به سوی رویاهای خود، شتابان حرکت کنند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد